LibreOffice İçin Küçük, Benim İçin Büyük Bir Adım.

Uzunca bir süredir araştırdığım ancak kendime uygun bir konu bulamadığım için 1,5 ay kadar önce anca sonuçlandırdığım bir süreç oldu. İlk kod katkımı yaptım LibreOffice’e sonunda. Büyük bir şey yapmadım aslında ama önemli sayılabilecek bir süreçti kendi açımdan.

Yaptığım şey sadece bir XML kodu düzenlemekti. Para birimi Türkiye için YTL olarak kalmıştı. Yerelleştirme dosyalarında bir küçük değişiklik yaparak TL’yi TRY koduyla tekrar varsayılan yaptım. Sanırım 3.7 sürümüyle birlikte değişiklik yayınlanacaktı. Para birimiyle ilgili kod kısmının nasıl çalıştığını bilmediğim için bir küçük hata yapmışım. Aslında diğer para birimlerini inceleyerek sorunsuz olarak çalışır hale getirebilirdim, biraz yanlış davranmış olabilirim. Neyse ki LibreOffice geliştiricileri çok anlayışlı ve yardım sever.

Olaylar şu şekilde gelişiyor:

  • Programlama hakkında biraz bilgi ediniyorsunuz. Bilgisayarla ilgili bir bölümde öğrenciyseniz zaten olaylar daha kolay gelişiyor.
  • Sizi gaza getirecek birini buluyorsunuz. :) Şanzelize kafede kola sözü alıyorsunuz mesela. :)
  • Sonra geliştirici wiki sayfasını okuyorsunuz. Kodu indirip derliyorsunuz. EasyHack ya da size uygun bir hata bulup “git” ile bir yama oluşturuyor ve yolluyorsunuz. Sonra bir başka geliştirici bakıp kodu onaylıyor sizin adınıza ekliyor. Bir de lisans metni yolluyorsunuz E-Posta listesine ve bitiyor.

Okulum dolayısıyla programlama ile ilgili sıkıntım olmadı. İngilizce bilmek gerekli çünkü geliştirme wiki sayfası İngilizce. Kodu indirip derleme işi de yönergeleri uygulamanıza bakıyor. Wiki sayfasına sıkça başvurabiliyorsunuz. Kendinize uygun hata ya da eksikliği Bugzilla’dan bulup çözüm için yine araştırma yapmanız gerekebiliyor.

Geliştirici adaylarının yukarıdakiler dışında hatayı çözecekleri ortamı belirlemesi gerekiyor. Kullanıcılarının çoğu Windows üzerinde LibreOffice’in ama geliştiricilerin çoğu da Linux üzerinde. Windows’a özel hataların çözülmesi de gerekli dolayısıyla.

Katkı yapmak istiyorum ama bilgim yok deyip kendinizi sınırlandırmamanız önemli. Zira Almanca yorum satırlarını İngilizce’ye çevirmeniz ya da gereksiz yorumları silmeniz gibi EasyHack’ler de var. Süreç boyunca da çok fazla şey öğreniyorsunuz zaten.

Benim ilk katkı maceram bu şekilde oldu. Katkı verme hevesindeki ve benzer durumdaki arkadaşlara yardım edebilcek bir yazı olduğunu umuyorum.

Hakkında namcojoulder
about.me/efegurkan

One Response to LibreOffice İçin Küçük, Benim İçin Büyük Bir Adım.

  1. Kaan Alkım says:

    Çok beğendim dostum yakında beni gaza getirmek zorunda kalabilirsin :)

Bir Yanıt Bırakın

